MENUMENU

Vad vi vill

Nu är du på en sida där vi vill berätta vad vi vill på ett lättare sätt.

Den 9 september är det val. Då får du vara med och bestämma vilka
politiska partier och vilka personer som ska få bestämma mest.

Vi tycker att det är viktigt att alla går och röstar!

Man kan rösta på två olika sätt. Man kan förtidsrösta innan valdagen eller gå och rösta på valdagen som är den 9 september.

Det fungerar nästan på samma sätt. Du som får rösta kommer få hem ett papper i brevlådan från Valmyndigheten där det står vart du kan gå för att rösta och när du kan göra det.

Det står Röstkort på pappret som det är bra att du har med dig när du går och röstar.

När du röstar behöver du ha med dig en legitimation. Det är för att de som jobbar där ska kunna se vem du är och för att se till att varje person inte röstar flera gånger. Man får normalt bara rösta en gång.

Om man inte kan gå någonstans för att rösta kan kommunen hjälpa till genom att komma hem till dig istället, men då måste man ta kontakt med kommunen.
Du behöver ringa kommunen i god tid innan valdagen den 9 september för att de ska kunna hjälpa dig.

När man röstar är det hemligt vilket parti man röstar på. Alla som jobbar med valet har som jobb att hjälpa till att se till att det är hemligt och man behöver inte berätta för de som jobbar vad man vill rösta på.

De som arbetar med valet hjälper dig så att det blir rätt och berättar hur du gör för att rösta.

Om du är osäker på hur man gör eller inte har röstat förut är det lättast att du går till en vallokal och berättar för någon som jobbar där att du vill ha hjälp. Då hjälper de som jobbar där dig.

Du kan använda en valsedel (ett papper med det partiets namn som du vill rösta på) som finns i vallokalen, eller en valsedel du har med dig dit som du kanske har fått i din brevlåda från det parti du tycker om.

Det finns en sak som är bra att veta: Det är att om du till exempel har med dig en kompis eller en personlig assistent, så får de inte hjälpa dig inne i vallokalen eller när du röstar. De för följa med dig dit men får inte vara med precis när du röstar. Då hjälper de som arbetar med valet dig istället.

Det är för att de som arbetar med valet måste vara säkra på att ingen annan än du själv bestämmer vad du ska rösta på. Det är bara du som bestämmer det helt ensam. Du bestämmer och vad du röstar på är hemligt. Man måste inte berätta för någon annan vilket parti man röstade på.

Mer information om det hittar du på kommunens hemsida eller genom att ringa 0300-834000 och be att få prata med en ambulerande röstmottagare. (Ambulerande betyder att det är en person som tar sig runt och åker hem till folk).

Nu berättar vi vad vi vill och varför just vi tycker att det är bra att man röstar på Moderaterna.

Moderaterna är ett parti som är stort och finns i hela landet. På denna sidan berättar vi vad vi vill göra i Kungsbacka kommun.

Precis som i resten av landet tycker vi att alla ska få jobba. Det tycker vi är bra så att alla kan få arbetskamrater som bryr sig om en och så att man får känna att man är med och göra något nyttigt och bra för andra.

När man jobbar och får lön betalar man skatt som gör att till exempel sjukhusen, skolan och brandkåren finns och fungerar bra.

Det är bra att många betalar skatt men där tänker många partier olika. Vi vill inte att man ska behöva betala så mycket i skatt.

När man får lön tycker vi att man ska få behålla mer pengar själv, för vi har sett att det fungerar bra ändå.

Vi vill att den som är sjuk ska få hjälp att bli frisk igen. Vi ska ha bra sjukhus och vårdcentraler.

När man blir gammal ska man få bestämma själv vart man vill bo.

Vi vill att det ska gå bra för alla i skolan och att vi har bra lärare som hjälper varje person att lära sig mycket och bli så bra man kan i varje ämne.

Vi vill att det ska byggas fler lägenheter och hus så att alla kan få flytta hemifrån och att alla får en egen plats att bo.

För många som åker bil på motorvägen är det trångt på morgonen och på eftermiddagen när många ska till jobbet och kör bil samtidigt.

Det ska vara lätt att åka buss och tåg och vi vill att fler gör det. Det tror vi är bra för miljön.

För att det ska bli lätt måste man göra om hur man köper biljett. Det vill vi ändra på eftersom många tycker att det är svårt nu.

Det måste också vara lätt att hitta parkering. Vi vill att det byggs parkeringshus så att man kan parkera bilen och åka tåg istället.

Vi tycker inte att någon ska behöva tigga efter pengar utanför affärer. Om man inte har pengar ska man få hjälp, men tyvärr finns det människor som blir tvingade att tigga av någon annan som tar pengarna.

Så tycker inte vi att det ska vara, därför vill vi att man måste fråga polisen och be om tillstånd först innan man kan få tigga eller be andra om pengar.

När man bor i Kungsbacka eller går runt på stan ska man inte behöva vara rädd. Vi vill se fler poliser och polisbilar eftersom det gör att många känner sig mer trygga och blir mindre rädda.

På några platser är det många som berättar att man är rädd, ett exempel på det är tunneln vid tågstationen om man går där ensam när det är kväll eller natt.

Där vill vi att man sätter upp kameror som filmar det som händer så polisen kan titta på det efteråt. Då tror vi att tjuvarna försvinner och då behöver man inte vara rädd.

Vi vill att folk slutar använda knark eftersom det är farligt. När någon som kanske går i skolan använder knark vill vi att alla jobbar mer tillsammans för att hjälpa den personen att sluta med det.

Då måste polisen, kommunen, föräldrar, fritidspersonal och de som arbetar med socialtjänsten jobba ännu mer tillsammans så att personen kan sluta och må bra igen.

I några andra länder det krig. Det gör att många kommer till Sverige för att slippa kriget och för att starta ett nytt liv här hos oss.

När man gör det vill vi att man får hjälp att lära sig svenska så fort man kan, så att man kan få ett jobb och kan klara sig själv.

Man måste också få lära sig alla lagar och regler som vi har här i Sverige.

Därför måste vi ha en skola som lär ut det till de som kommer hit där man lär ut svenska och berättar hur det är att leva i Sverige med våra regler.

Vi har det fint i Kungsbacka men vi måste vara rädda om vår natur och vår miljö. När man badar i en sjö eller i havet ska det vara bra badvatten utan bakterier och annat som gör att vi kan bli sjuka.

Det har hänt tidigare och vi vet om att det kommer hända igen att våra vattenkanaler svämmar över när det blir för mycket vatten där. Då går hus sönder och det kostar väldigt mycket pengar. Precis där det är som mest farligt måste vi förbereda så att inte vattnet förstör så mycket nästa gång det händer.

En buss som kör på diesel eller bensin släpper ut mycket avgaser. Nu finns det bussar som kan ladda upp el och köra på det istället. Vi vill att man testar att köra bussar på el i centrala Kungsbacka. När bussarna ska köra långt och elen inte räcker till vill vi att man använder bränsle som är bättre för miljön än bensin så att det inte blir så mycket farliga avgaser.

Varför använder vi gott dricksvatten när vi spolar i toaletten? Kan man inte använda vattnet som kommer från regnet istället? Vi vill att man tänker på andra sätt i framtiden eftersom vårt dricksvatten kommer få svårt att räcka till alla i framtiden om vi inte är rädda om det.

Det är många som har flyttat till Åsa. Där har vi byggt en tågstation. Idag finns det inte två spår hela vägen från Danmark till Göteborg men man håller på och bygger det. När det bara är ett spår på delar av sträckan gör det att det blir trångt och tågen har svårt att mötas. När man har byggt färdigt båda spåren hela vägen, vill vi att det startas ett pendeltåg som kör mellan Varberg och Göteborg eftersom det är så många som vill åka tåg där.

När man är i kontakt med kommunen är det en del som berättar att det tar lång tid innan man får svar och att det är krångligt. Det vill vi ändra på. VI vill att det ska gå snabbt och att den man pratar med är trevlig och att det är lätt att få hjälp av kommunen. Många använder dator idag. Därför måste det bli lättare att prata med kommunen och få hjälp via datorn.

Alla som bor i Kungsbacka kommun ska kunna vara med på en idrott om man vill. Vi vill att det ska bli lättare för den som har en funktionsvariation att kunna delta i det man vill. Vi tror också att kultur är viktigt. Därför vill vi att biblioteken ska vara öppna mer, även om ingen jobbar där sent på kvällen ska man kunna komma in på biblioteket med ett kort och kunna låna en bok ändå.

När man får pengar från samhället i bidrag vill vi att man ställer krav på att man måste försöka tjäna pengar själv också om man kan.

Valmaterial i punktskrift och Daisy hittar du på huvudbiblioteket Fyren i Kungsbacka.
Vi har även information på andra språk här på vår hemsida som du kommer till om du klickar här.

Nu är vår information slut.

Om du undrar någonting om hur det går till att rösta, ring till Kungsbacka kommun på telefonnummer 0300-834000.

Om du vill veta mer om just partiet Moderaterna eller har frågor om varför vi tänker som vi tänker, ring till oss på telefonnummer 08-6768000.

Informationen på denna sida är skriven efter inspiration från #mittval som belyser vikten av att partierna behöver prata mer i ”klartext” för att ge möjlighet för fler att ta ställning kring hur man vill rösta. Vi har gjort ett försök, berätta gärna om hur du tycker att vi lyckats genom att skicka ett mail till info@kungsbackamoderaterna.se