Inför ett val är det vanligt att skolor vill ha vår hjälp med information kring valet samt vad vi som parti tycker i olika frågor.

Vi finns gärna tillgängliga för elever som vill göra arbete kring demokrati och de olika partierna och vi vill gärna göra det bra.
Därför uppskattar vi alltid när man hör av sig till oss innan, så att vi kan bemanna upp med rätt antal personer som kan svara på frågor för att undvika kö eller väntetid när många elever vill prata med oss samtidigt. Samtidigt är det inte alla skolor som har möjlighet att komma in till centrala Kungsbacka, då kommer vi gärna ut till er skola eller i närheten av den istället.

Vi kan erbjuda information antingen i lektionsform där vi pratar om hur kommunen fungerar samt hur valet går till, eller i ”kampanj-form” för partiet – antingen genom våra partirepresentanter eller vårt ungdomsförbund.

Vi tycker att det är viktigt för dig som lärare att känna till att vi gärna ser att lärare eller någon annan utomstående är med då vi träffar elever som inte fyllt 13 år, då vi är mycket restriktiva med att ”marknadsföra” enskilda partier till personer yngre än så (13 år är gränsen för att få gå med i ett politiskt ungdomsförbund). I det fall vi träffar yngre barn pratar vi gärna om kommunen och hur demokrati fungerar men vi vill helst inte ge bort någonting med vårt varumärke på, exempelvis godis då det kan ses som reklam. Ta gärna kontakt med oss innan ni kommer så vi kan vara bra förberedda.

På denna sida kommer vi återkomma med tider då vi har öppet vårt valtält på torget i Kungsbacka vilket är ett bra tillfälle att träffa oss för att ställa frågor för skolarbete (kommer uppdateras i samband med skolstart höstterminen 2018).

Du som lärare eller elev får gärna kontakta oss så återkommer vi till dig för att diskutera hur vi kan hjälpa till på bästa sätt för dig och din skola.