Inför krav på tillstånd för att tigga

Passiv insamling av pengar ska kräva polistillstånd

Kungsbackas lokala ordningsstadga ska uppdateras. Där ser vi Moderater ett behov av att lägga till ett tillståndskrav från Polismyndigheten för passiv insamling av pengar inom detaljplanerat område.

– Vi är överens i partigruppen om detta. Vi vet att det är många stör sig på tiggare, och vill få bort dem. Genom att införa tillståndsplikt vet vi vem som sitter var, och därmed kanske vi slipper de organiserade ligorna. Om någon saknar tillstånd ska man ha rätt att avhysa personen, berättar Lisa Andersson, gruppledare för Moderaterna i Kungsbacka.

Många vi pratar med menar att tiggare är ett problem och att de beter sig nästan aggressivt utanför vissa butiker. Desto mer tragiskt att de här människorna inte får hjälp i sina hemländer, fortsätter Lisa.

Förslaget om ordningsstadgan är tänkt att komma upp i kommunstyrelsen i oktober och för diskussion och beslut i kommunfullmäktige i november 2018.

Läs mer om Moderaternas förslag om nationellt tiggeriförbud här: