Riktig ekologisk mat i kommunens kök

Moderaterna driver på för utredning om ekologisk mat. Kommunens matinköp ska vara smarta och styrda för att maximera den miljönytta som går att få.

Kungsbacka kommun har under en tid haft som mål att 35 % av all mat som köps in ska vara ekologisk. Målet är taget för att värna natur, miljö och se till att råvarorna håller en bra kvalitet. Men ekologiskt är ett samlingsnamn för en mängd olika märkningar och hur kan vi veta att all ekologisk mat är bättre än den icke-ekologiska eller att den är bättre för miljön.

Hravn Forsne (M), vice-ordförande i Servicenämnden har arbetat för att mer fakta behöver tas fram.

– ”Det går inte bara att kalla något ekologiskt och anta att det ska vara bättre. För vissa ekologiska varor har mer sulfat i sig medan vissa icke-ekologisk har mer kadmium. Samma gäller för koldioxidutsläpp och miljöpåverkan. Det finns ingen entydig bild från forskningen om att ekologiskt alltid är bättre. Våra matinköp ska vara smarta och styrda för att maximera den miljönytta som går att få.”

Med detta har ett nytt direktiv lagts till förvaltningen med syfte att klargöra vad procentsatsen 35 % betyder utifrån den faktiska påverkan denna form av inköp gör för konsument, producent och miljö.

”Det är viktigt att vi är varsamma med skattepengarna och med miljön. Detta måste göras i tandem.”

Mer information:

Hravn Forsne (M), vice ordförande Servicenämnden