Näringslivet är en förutsättning för vår gemensamma välfärd och välbefinnande. Många av våra invånare får sin försörjning genom det privata näringslivet och Kungsbacka kommun är en av landets mest företagstäta kommuner.

Vi vill att det startas fler företag och att det ska vara lätt och enkelt att starta och driva företag i Kungsbacka. Fortsatta satsningar på bemötande och kvalitetsarbete är en viktig del för att få en högre kundnöjdhet.

Regelverk ska vara överskådliga, begripliga och stabila över tid. Vänte- och handläggningstider liksom service och bemötande från myndigheter och annan offentlig förvaltning ska leva upp till och gärna överträffa förväntningarna.

För att underlätta och förenkla företagares kontakter med kommunen har kommunen infört Företagslotsen. Det finns möjlighet att fylla i rapporter/ansökningar och kommunicera med kommunen genom digitala tjänster samt att få SMS med riktad information som berör företagets verksamhetsinriktning. Vi ser och tror på möjligheter genom fler digitala tjänster för att effektivisera handläggningstiderna och öka tillgängligheten i samtalen mellan företagen och kommunen.

Vi vill arbeta aktivt för minskat regelkrångel och vi ska verka för en fortsatt utbyggnad av bredband för företag och fler hushåll.

För näringslivet vill vi fortsätta planläggning av mark för verksamhetsområden i alla kommundelar samt fortsatt vara engagerade i näringslivsfrågor genom företagsbesök och möteskvällar.

Vi ska ha en effektiv, rättssäker och serviceinriktad myndighetsutövning i Kungsbacka

Vi ser gärna fler privata aktörer inom alla välfärdsområden

Vi vill underlätta för att fler lokala företag ska kunna delta i kommunens upphandlingar

Vi vill se fler digitala tjänster för att minska handläggningstiderna