Denna nyhet är mer än 1 år gammal

november 21, 2022

Moderaternas laguppställning i nämnder och styrelser. För en trygg och framgångsrik kommun

Nu vet vi vilka som kommer leda Kungsbackas nämnder och styrelser nästa mandatperiod. Det stod klart efter att Moderaterna under måndagen beslutat om vilka personer som kommer få förtroendeuppdrag i kommunens olika nämnder.

Många nya namn i kommunstyrelsen, satsning på företagarvänlighet, besöksnäring och att Kungsbacka ska ha sveriges bästa skolor kan sammanfatta Moderaternas val av nya politiker att leda nämnder och styrelser under den nya mandatperioden som startar vid årsskiftet. Även en del gamla namn återfinns i spetsen i det som beslutades på partiets interna beslutsmöte på måndagkvällen. Det slutgiltiga beslutet fattar kommunfullmäktige den 6 december.

Lisa Andersson som var förstanamn på listan inför valet leder kommunstyrelsen där även tidigare kända namn ingår, Emanuel Forsell, Hravn Forsne, Maria Gathendahl, Axel Storckenfelt och Thure Sandén

I För och Grundskolenämnden tar Emanuel Forsell över ordförandeklubban efter Anders Ekström som tidigare redan valts till kommunfullmäktiges ordförande.

Axel Storckenfeldt blir ordförande i nämnden för Gymnasium & arbetsmarknad. I nämnden för Miljö & Hälsoskydd återfinns en ny ordförande Niclas Nilsson, och i stiftelsen för Tjolöholm tar Berit Bergström över som ordförande efter Lisa Andersson

Vård och Omsorg kommer även den kommande mandatperioden ledas av Hravn Forsne som ordförande, likaså Byggnadsnämnden där Thure Sandén fortsätter som ordförande.

Individ & Familjeomsorg får en ny vice ordförande; Marianne Pleijel, Servicenämndens nya vice ordförande blir Max Ramström och i nämnden för Teknik blir Erik Lindqvist vice ordförande.

I nämnden för Kultur & Fritid stannar Maria Gathendahl kvar som vice ordförande, och i Valnämnden är Christian Johansson vice ordförande.

Hela beslutet med ledamöter och ersättare för samtliga nämnder och styrelser finns att läsa här – klicka på denna länk.
Presentationer och pressbilder finns här – klicka på denna länk.

Pressbild från tillfället för nedladdning och fri användning av nyhetsmedia inkl. sociala medier finns här
Bilden visar personerna som kommer inneha presidieposter. Foto: Daniel Hognert

Ta ställning och dela artikeln