Brevrösta från utlandet

Du som befinner dig i utlandet och inte vill eller kan besöka en ambassad kan brevrösta tidigast från den 28 juli.

Det är faktiskt ganska många gula kuvert som kommer från utlandet, Kungsbackas utlandssvenskar och invånare som spenderar en tid utomlands är väldigt engagerade och uppskattar demokratin. Det är kul och viktigt!

Du som bor utomlands kan antingen rösta på en ambassad eller brevrösta med hjälp av vittnen.

I praktiken – det här är vad som händer:
På onsdagen efter valet räknas alla förtidsröster som inte hann fram till vallokalerna i tid tillsammans med utlandsröster och ambassadröster. Lätt förklarat kan man säga att det är en ”särskild vallokal” som öppnas i varje
kommun på onsdagen (och eventuellt torsdagen) tre dagar efter valdagen den 11 september, vilket gör att valet inte på något sätt är över på valdagen. Det är valnämnden i varje kommun som ansvarar för att din röst räknas.

Din röst skickas med ”specialpost” som i varje led i varje land och genom varje hand kvitteras som en värdehandling. Vår erfarenhet är att allt kommer fram och i rätt tid. Val har hög prioritet och hanteras seriöst i alla led i kedjan som gör att din röst når valnämnden i din kommun i respektive land och dess postorganisation ger allt för att inte ett enda kuvert ska hamna fel, allt ska komma fram i rätt tid till 100%. Varje röst räknas, och det är viktigt för demokratin!

När din röst hamnar på svenska sidan hanteras den av Postnord som har hela sin organisation tillgänglig för att se till att din röst kommer till rätt plats i rätt tid. Det är söndag, men alla tåg rullar, alla flygplan är i luften speciellt för valet.
”I bland så, men jag tror faktiskt på det här!”, säger Christian Johansson – vice ordförande i valnämnden, som har följt Postnords förberedelser och rutiner in i minsta detalj från kvitteringslistor och särskilda sigill till vem som får kvittera leveransen i kommunhuset i Kungsbacka.

Som utlandssvensk behöver du anmäla dig till röstlängden vart tionde år för att finnas kvar i den. Om du röstar från utlandet räknas det som att du anmäler dig till röstlängden. Annars behöver du fylla i en blankett och skicka den till Skatteverket. Läs mer om detta på Valmyndighetens webbplats.

Här nedan delar vi en film från den oberoende myndigheten Valmyndigheten, om hur det går till att brevrösta från utlandet.